Només uns pocs ànecs?

Aquests dies ocupa un lloc destacat a les notícies la discussió sobre la possible ampliació de l’aeroport del Prat i com pot afectar al delta del Llobregat. Mentre que hi ha qui augura fam i ruïna si no es fa, altres aventuren escenaris apocalíptics pel territori si es fa. Confesso que no tinc capacitat per saber si cal o no cal ni si el preu a pagar per ampliar-ho és assumible o no ho és. Però d’entre tot el que s’ha dit, m’ha cridat l’atenció el problema que semblen tenir algunes persones amb els ànecs. Segurament només eren un comentaris anecdòtics, però m’han semblat significatius.

Dues frases tretes de sengles articles són les que m’ho han fet notar. Una entrevista a Germà Bel i un article d’opinió de Jordi Barbeta. Tots dos són, crec, bons professionals en els seus camps, de manera que val la pena escoltar la seva opinió. En el cas de Bel en un moment donat diu que “…jo els ànecs els portaria al delta de l’Ebre. I que es barregin amb els altres. Ara són una endogàmia que acabarà destruïda.” Mentre que en Barbeta diu que “Que diguin clarament que no volen més creixement, que no cal crear més riquesa, que estarem més bé i serem més feliços sent més pobres i més insignificants i no molestant els ànecs de la Ricarda.

Pobres ànecs. Convertits en un símbol de la irrellevància del medi ambient enfront de les necessitats econòmiques. Potser no és això el que volien transmetre, però és la sensació que a mi m’han deixat. Una impressió que es resumeix en l’habitual, “la defensa del medi ambient està molt bé, i és molt important, sempre que no interfereixi amb el desenvolupament i les infraestructures.” Quatre ànecs no compensen els milions que es poden guanyar si ampliem l’aeroport (o el port, o el que sigui que calgui ampliar).

Suposo que és el que passa quan al delta només hi veus un espai on hi ha quatre ocells. Espero que no ignorin que hi ha alguna cosa més que ànecs. Seria una mostra inacceptable de desconeixement o de menyspreu dels conceptes mediambientals més bàsics. És una zona de nidificació de moltes espècies d’ocells. També és important de cara a la línia costanera. El delta forma part del litoral i els danys al delta es reflecteixen en el que passa al mar. Una part de la costa que ja està prou destrossada com per seguir danyant-la. Encara que no es veu, també és forma part l’aqüífer subterrani. I no deixa de ser una de les poques zones verdes que queden a l’àrea metropolitana. Tota la resta d’espais verds s’han sacrificat, perquè sempre hi ha alguna cosa més important per construir-hi.

En realitat, la construcció mai s’atura. L’aeroport era petit al principi, però va anar creixent i menjant-se part del delta del Llobregat. Ara caldria ampliar una mica la pista i entrar dins l’àrea protegida. I que passarà d’aquí a trenta anys? Si tot va bé, l’economia seguirà creixent i caldrà ampliar una mica més. Oi? Ja no seran quatre ànecs. Només en quedaran dos, de manera que tant es valdrà.

El problema és que aquest argument es pot aplicar sempre i a tots els espais protegits. Això fa que el concepte d’espai protegit” acabi tenint menys valor que les promeses d’un polític en campanya electoral. I sobretot, indica que el valor que molta gent dona als espai protegits, als ecosistemes particulars, a la biodiversitat i al medi ambient en general, és purament retòric. Tinc la impressió que tenim un excés d’ecologistes hiperventilats que estan en contra de tot, tot i tot. Però potser tampoc cal contrarestar-ho argumentant que allà on hi ha un ecosistema, irreemplaçable, només s’hi veuen “quatre ànecs”. És tan absurd com dir que un aeroport només és una esplanada on hi aterren quatre avions.

El territori s’ha de fer servir. No es pot tenir en un altar, mantenint-lo intocable com sembla que agradaria a alguns. Però el seu ús també ha de tenir límits. Uns límits que no s’haurien d’esvair cada vegada que convingui.

6 thoughts on “Només uns pocs ànecs?

  1. A mi també em va indignar la demagògia del Bel i el menyspreu ignorant del Barbeta. El primer, per augurar una hecatombe si deixem passar un manà caigut del cel (mai tan ben dit) que ja veurem qui i com se’n beneficiarà (ens han assegurat que no serà per a més turisme i que es compensaran els espais perduts etc. etc. De promeses incomplertes n’hi ha un cabàs ple). El segon per la caricatura estúpida que només busca eludir els problemes de fons: quant medi ambient estem disposats a sacrificar pel progrés i, viceversa, i fins a quin punt l’acció humana sobretot en forma de tecnologia pot fer compatibles els dos objectius. I després hi ha el factor humà en el mal sentit: lobbis prepotents, corrupció, burocràcia … Mala peça al teler.

  2. I quina mania tenen en construir o ampliar encara grans infraestructures arran de la costa. No són conscients o són uns irresponsables. El nivell del mar va pujant i d’aqui uns anys, l’aeroport de Barcelona pot quedar inutilitzat per l’entrada del mar al delta del Llobregat.

  3. Per mi no caldrà ampliar tant. Diuen que pentura vendrà un zepelí de sa Plaça Catalunya de Barna, fins a es Parc de ses Estacions a Palma 😉

  4. Ni un ni l’altre s’ha plantejat si el creixement econòmic té límits i conseqüències.
    Límits: 1) els combustibles fòssils entraran en declivi en breu per absència de jaciments accessibles i de qualitat que puguin anar substituint els camps ja esgotats. Les inversions en aquest sector fa anys que cauen, i si no hi ha despesa no hi ha pous nous, son faves comptades; 2) les renovables no poden substituir els fòssils a una escala remotament comparable, per limitacions materials i de canvi d’infraestructura, no hi ha cap pla realista al respecte, els números no surten, en qualsevol cas el declivi fòssil anirà massa ràpid; 1+2 = contracció econòmica indefinida, menys turisme, menys avions, cotxes, menys de tot, fins arribar a un nou equilibri molt per sota d’on som ara, d’aquí a moltes dècades.
    Conseqüències: el canvi climàtic ja està fora de control, malgrat el declivi fòssil comportarà una reducció forçada de les emissions antropigèniques, hi ha subsistemes de la biosfera que ja són emissors nets o ho seran en breu: tundra, boscos, oceans. Caldrà dedicar els recursos menguants en amortir els impactes d’aquest desgavell i evitar els pitjors escenaris socials.

    1. És cert.
      En combustibles fòssils pens, sense gaire coneixements, en si es podria prioritzar més consumir es metà o altres gasos, abans de què s’alliberin a s’atmósfera. Pens per exemple en infinitat de jaciments petits complicats, o que cremen, i explotacions que ja funcionen a Sibèria o així a ull per allà pes nord…
      En això de s’energia hi deu haver una mescla de poders i interesos descomunal, que fa respecte.

  5. D’aquí 30 anys ves a saber si s’estarà discutint com protegir l’aeroport perquè el mar no se’l mengi, i bona part de culpa el pot tenir el que li estem fent a tots els deltes en general.

    Dit això, m’agradaria saber si l’ampliació de l’aeroport és tan necessària per motius turístics o hi ha més. Perquè si és pel turisme potser hauríem d’aprendre de tot això que ha passat amb la COVID, veure que és una font d’ingressos poc fiable (i no només per pandèmies, també per modes) o potser tots aquests grans economistes ens podrien ajudar a cercar mètodes alternatius de creixement.
    O potser això només va de fer el màxim diner fàcil per part dels de sempre…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *